Siedmiu inwestorów zgłosiło chęć wybudowania i eksploatacji terminalu kontenerowego, który ma powstać między Świnoujściem a Międzyzdrojami. Jak podaje Kurier Szczeciński(Kurier Portowy) wśród zainteresowanych są 2 firmy polskie, 1 belgijska, 1 holenderska, 2 firmy z Azji oraz 1 konsorcjum europejskie. Do końca roku Zarząd Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu podejmie prawdopodobnie ostateczną decyzję.
Skąd takie zainteresowanie? Otóż dostęp do morza daje niemal nieograniczoną możliwość handlu z całym światem. Niemniej jednak wymóg kosztownej infrastruktury powoduje, że międzynarodowa wymiana handlowa może istnieć tylko i wyłącznie w miejscach do tego wyspecjalizowanych oraz dobrze skomunikownaych z drogami i kolejami. Podobny terminal już istnieje w Gdańsku. Port na zachód od Międzyzdrojów będzie drugim takim miejscem w Polsce. A to oznacza, że firma która uzyska kontrolę nad portem, uzyska również kontrolę nad... europejskim szlakiem handlowym połnonc-południe.
Taki terminal dla polskiej gospodarki ma znaczenie strategiczne i newralgiczne. Stąd też budzi zdziwienie, że polskie Państwo po przez jedną ze swoich spółek w ogóle rozważa propozycje od niepolskich podmiotów. Inne kraje przeprowadziłyby procedurę wyłonienia operatora w sposób mniej otwarty. Chodzi oczywiście o zachowanie bezpieczeństwa narodowego.
Zwłaszcza w obecnych czasach gdy wiele państw prowadzi wojny handlowe między sobą i wykorzystują wszelkie dostępne środki w celu realizacji własnych interesów.
Poniżej kilka artykułów naświetlających temat portu:
Port kontenerowy w Świnoujściu (Międzyzdrojach) - WIDEO z debaty
Warszów walczy a Międzyzdrojanie śpią - II debata nt PORTu (WIDEO)
PORT rośnie w oczach. Powiększenie granic. ANALIZA 3D - WIDEO
Skomentuj
Komentuj jako gość