Odsłon: 718
Komentarzy: 0

"Jeśli chcemy odmienić trend demograficzny a on jest niekorzystny w naszej gminie… to musimy zapewnić dobre warunki żeby młode osoby, młode rodziny chciały zapuścić tu swoje korzenie." – Mateusz Bobek burmistrz Międzyzdrojów (01-07-2019 konferencja prasowa)


Prosta wypowiedź generująca złożone pytania… Otóż z wyżej wymienionej sentencji wyłaniają się co najmniej dwie ważne kwestie:

  1. Czy urząd/burmistrz może na dzień dzisiejszy przeforsować najważniejsze kwestie strategiczne zgodnie z międzyzdrojską racją stanu? Tzn w taki sposób by zapewnić osiągnięcie „dobrych warunków”? A jeśli nie… to dlaczego?
  2. Jakie jest przełożenie woli pojedynczego mieszkańca, jednostki na ostateczny kształt strategicznych decyzji i ostatecznie na osiągnięcie „dobrych warunków”?

 

1) Wpływ urzędu na politykę miasta

Praktyka pokazuje, że najważniejsze decyzje o znaczącym wpływie na miasto w większości przypadków podejmowane są w jakiejś relacji z dużymi podmiotami gospodarczymi. Stąd nasuwają się pytania. Jaki wpływ na działalność urzędu (bez względu kto w nim będzie) ma styczność z ów przedsiębiorstwami? Jakimi instrumentami dysponuje burmistrz w procesie decyzyjnym wpływającymi na kształt ostatecznego wyniku? Zdaje się, że odpowiedzią są przykłady z życia wzięte:

  1. PRZYKŁAD DEWELOPERA   – Zabudowanie miasta wysokimi budynkami, które same w sobie nie są złe ale ich nieodpowiednia konstrukcja, wykończenie lub po prostu lokalizacja powodują, że zwyczajnie nie pasują do otoczenia. Czy burmistrz może się… obronić przez deweloperskim kapitałem? Oczywiście może. Ma do tego dwa instrumenty(Plan Zagospodarowania oraz Warunki Zabudowy). Najmocniejszym narzędziem jest uchwalenie Planu Zagospodarowania dla danego terenu. Wówczas na straży lokalnych interesów stoi burmistrz i rada miejska. Brak Planu Zagospodarowania zostawia burmistrza „sam na sam” z deweloperem(Warunki Zabudowy wydaje tylko burmistrz). Co biorąc pod uwagę siłę nacisku deweloperów potrafiących wydać na pojedynczą inwestycję czasami setki milionów jest przy mało asertywnej władzy dosyć problematyczne. Tym bardziej, że lobbing profesjonalnego dewelopera jest po pierwsze zorganizowany. Po drugie wielopłaszczyznowy. Po trzecie wyspecjalizowany i po czwarte z pokaźnym budżetem. Na koniec końców jest po prostu skuteczny i trudno się oprzeć…
  2. PRZYKŁAD GENERALNEGO WYKONAWCY – na dzień dzisiejszy trwają prace przygotowawcze przedsięwzięcia inwestycyjnego budowy nowej oczyszczalni ścieków. Został już zorganizowany jeden przetarg. Pojawił się tylko jeden oferent… potężna firma, która z kilkoma innymi podmiotami współtworzy jeszcze potężniejszy holding. ZWiK wycenił wartość projektu na około 62,9 mln zł. Przy czym wycena oferenta wyniosła około 93 mln zł co jest wzrostem wartości o prawie 50% !!! Pytanie na ile taki wzrost wynika z zwiększenia wynagrodzeń, materiałów czy po prostu samej marży? To będzie tematem oddzielnego artykułu. Jak się bronić w takiej sytuacji? Czy można się w ogóle bronić? Okazuje się, że urząd ma ograniczone możliwości. Może jedynie zorganizować następny przetarg i zaprosić innych wykonawców. Zakres form nacisku na wykonawców jest ubogi. Jest to problematyczne w sytuacji gdy rynek wielkich firm jest rynkiem specjalistycznym i ograniczonym a w ostateczności… hermetycznym. Inną niesprzyjającą okolicznością są terminy wynikające z ustawodawstwa unijnego, w których miasto musi się zmieścić. O tym wykonawcy również wiedzą…
  3. PRZYKŁAD PORTU KONTENEROWEGO – budowa terminalu chyba najbardziej pokazuje słabość samorządu w starciu z podmiotem, który jest własnością Skarbu Państwa. Otóż regionalne samorządy mogą wywierać wpływ na inwestycję po przez uchwalenie Planu Zagospodarowania(Świnoujście). Niemniej jednak Rada Ministrów przyjęła 25 czerwca 2019 roku projekt specustawy „o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych” sprowadzający samorząd do biernego obserwatora… Jeśli ten projekt przejdzie całą drogę legislacyjną to inwestycja będzie mogła zostać zrealizowana w najgorszym z możliwych wariantów dla Międzyzdrojów o ile inwestor nie będzie skory do kompromisów.

Z powyższych przykładów nasuwa się jeden zasadniczy wniosek. Otóż siła oddziaływania otoczenia a zwłaszcza dużych podmiotów jest na tyle duża, iż krępuje prowadzenie polityki zgodnej z interesem mieszkańców. Wszystko to oczywiście przy założeniu, że:

  1. na szczytach „władzy” jest wola podejmowania właściwych decyzji,
  2. osoby decyzyjne rozumieją co oznaczają „dobre warunki”.

 

2) Wpływ mieszkańca na politykę miasta

Jak w takiej sytuacji wygląda wpływ pojedynczego mieszkańca na politykę miasta czyli ostatecznie na tworzenie „dobrych warunków”? Okazuje się, że partycypacja w procesie decyzyjnym tworzenia miasta w najważniejszych sprawach nie istnieje lub jest tylko teoretyczna. Czyli z jednej strony mamy do czynienia z instytucjonalnie słabym samorządem w stosunku do dużych podmiotów a z drugiej strony są mieszkańcy mający niemal zerowy wpływ na bieżącą działalność samorządu. Jedynym pozytywem stanowi idea „budżetu obywatelskiego”. Niemniej jednak ma ona ograniczony zakres ( o tym będzie inny artykuł).

 

3) Bieżąca sytuacja (ekonomiczne ramy działania)

Czy słabą pozycję samorządu i znikomy wpływ mieszkańca można odwrócić? Oczywiście tak, ale zanim przejdę do szczegółów to zacznijmy od liczb czyli od tego co realnie można wykorzystać na potrzeby zmiany… toku myślenia.

Na dzień dzisiejszy miasto każdego roku przeznacza ogromne fundusze na różne akcje, zadania, dotacje mieszczące się w sferze marketingu, promocji, kultury. Według „sprawozdania burmistrza nr 1”  z 28 marca 2019 roku za rok 2018 można wymienić:

  1. Promocja (dział 750) 592.031,9 zł
  2. Dotacje (dział 750) 109.000 zł
  3. Dotacje (dział 921) 110.000 zł
  4. Dotacja dla MDK (dział 921) 2.272.000 zł
  5. Oprócz tego są również wydatki na marketing przez spółki gminne w wysokości …… ???

Ogółem jest to wartość około 3,1 MLN zł. Nawet bez MDKu i spółek gminnych jest to kwota ponad 800.000 zł. Przy czym warto również podkreślić, że obsługa długu publicznego (dział 757 spr. nr 1 za 2018r) wyniosła prawie… 400.000 zł

 

4) Czy istnieje jakakolwiek szansa na zmianę status quo?

Okazuje się, że zastosowanie stosunkowo niewielkich modyfikacji w polityce i strategii urzędu miasta może zaowocować nie tylko zmianą paradygmatu tworzenia lokalnej polityki samorządowej… ale również stworzeniem potężnego lobby w Międzyzdrojach... 
Wyobraźmy sobie przez chwilę, że miasto czyli… my… jesteśmy w stanie 10 % wydatków z 3,1 mln zł wydać wg innej formuły… Załóżmy że w zaokrągleniu jest to kwota 300.000 zł co stanowi 0,7% wszystkich wydatków.

  1. ORGANICZNOŚĆ – Załóżmy, że burmistrz i rada miejska jest w stanie wydać 300.000 zł bez udziału miasta jako kryterium decydującym o sfinansowaniu danego przedsięwzięcia. Mieszkańcy oddolnie sami wówczas decydują o tym kto otrzymuje fundusze a kto nie… Wyglądałoby to tak, że jedni mieszkańcy publicznie i jawnie ogłaszali by na co chcą dostać fundusze. Z kolei z drugiej strony po przez jakąś formę wyborów/konkursu reszta mieszkańców decydowałaby bez pośredników komu pieniądze dać.
  2. POZYTYWNA SELEKCJA – jest to wybór najlepszych osób z najlepszymi pomysłami i umiejętnościami do realizacji potrzeb całej wspólnoty. Tylko w takich warunkach społeczność jest w stanie wygenerować to co najlepsze… dla grupy. Wybór sfinansowania mieszkańców (bez pośredników) przez mieszkańców jest gwarantem dobrobytu dla ogółu. Ogranicza ryzyko zastosowania odwrotnego procesu czyli negatywnej selekcji w interesie… kilku „wybrańców”.
  3. PRAWIDŁOWA WYCENA PRACY – Bez pracy nie ma kołaczy a bez kołaczy nie ma dobrze zrobionej roboty. Innymi słowy jeśli wynagrodzimy dobrze tych, którzy publicznie, jawnie, transparentnie będą starać się od nas ów fundusze pozyskać to jako miasto dostaniemy wartość jaką w innych warunkach nie będziemy w stanie osiągnąć.

Wyobraźmy sobie teraz, że możemy z „rynku” pozyskać:

  1. profesjonalistów → patrz wycena pracy
  2. najlepszych profesjonalistów→ patrz pozytywna selekcja
  3. niezależnych i najlepszych profesjonalistów→ patrz organiczność

…profesjonalistów, którzy będą w ten czy inny sposób realizować nasze potrzeby/interesy… A jeśli nie będą tego robić to następnym razem nie dostaną kolejnych funduszy…

 

5) Prosta konstrukcja finansowa

Krótka charakterystyka:

  1. Pieniądze dostaje ten kto otrzymuje poparcie od ludzi
  2. prawo głosu ma ten co płaci podatki
  3. O pieniądze mogą starać się wszyscy od osób fizycznych po organizacje na firmach kończąc.
  4. Beneficjent może wybrać jakikolwiek cel – zero ograniczeń
  5. Urząd miejski organizuje raz do roku konkurs/wybory wyłaniające zwycięzców.
  6. Likwidacja patologicznego uzależniania od urzędu
  7. Zmniejszenie korupcji
  8. Kwoty do rozdysponowania są kwotami brutto. Kwota netto(na rękę) zależna jest od formy prawnej w jakiej beneficjent występuje.
  9. Dziesięć pozycji powoduje, że grupa odbiorców jest dosyć szeroka i jednocześnie nie za duża. Czyli taka aby zastrzyk finansowy był dobrze odczuwalny i pozwalający realizować różne projekty.
  10. Im większa kwota zostanie przeznaczona na rozdysponowanie tym większe efekty będą.

 

 

6) Potencjał ludzki

Wyjątkowość organicznego podejścia bez pośredników polega przede wszystkim na zaangażowaniu ogromnej liczby ludzi. Postarałem się oszacować ile osób mogłoby partycypować w przedsięwzięciu. Wartości naprawdę robią wrażenie… Wszystkich można podzielić na dwie grupy. TO znaczy na zorganizowanych i niezorganizowanych.

  1. ZORGANIZOWANI(117 ludzi) - Generalnie do społeczności zorganizowanej wliczyłem firmy, organizacje formalne i zrzeszenia działające w trybie zorganizowanym ale niesformalizowane. Ci ostatni funkcjonują w ramach grup na platformach społecznościowych. Wszystkie wymienione podmioty funkcjonują w obszarze, które ostatecznie można podpiąć pod promocję i marketing miasta. Są to potencjalni beneficjenci. Ta społeczność w Międzyzdrojach liczy sobie około 117 osób. Są to tylko Ci, których znalazłem w ogólnie dostępnych bazach danych. Jeśli kogoś pominąłem to proszę o kontakt. Ponadto liczba osób działających w obrębie danego podmiotu ma charakter tylko i wyłącznie szacunkowy. Niemniej jednak jeśli ktoś z danego podmiotu chce dokonać korekty. To proszę również o kontakt email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  2. NIEZORGANIZOWANI(569 ludzi) - Otóż do drugiej grupy wliczyłem niezorganizowanych ale bycie „niezorganizowanym” jest tylko pozorne ponieważ ta społeczność stanowi osoby fizyczne bądź firmy wynajmujące kwatery, apartamenty turystom. Są to głównie mieszkańcy. W oficjalnej bazie danych usług hotelarskich takich podmiotów jest 569… Wszyscy ci ludzie działają w branży turystycznej. Branża na tej społeczności wymusza zajmowaniem się pracami z zakresu marketingu i promocji. Innymi słowy kolejna grupa potencjalnych beneficjentów

CO TE LICZBY OZNACZAJĄ???

  1. - Otóż razem aktywnych ludzi działających w podobnej dziedzinie jest co najmniej 686 w Międzyzdrojach!!! Ponadto szacunek był przeprowadzony przy ograniczonym dostępie do wszystkich danych. W każdym bądź razie będą dokonywał aktualizacji o ile sami zaainteresowani poprawią mnie (kontakt email)
  2. - Załóżmy, że podmiot "zorganizowany" dzięki internetowi może średnio trafiać do 500 ludzi każdego dnia a podmiot niezorganizowany do 200 ludzi dziennie. Daje nam to 29x500 + 569 x 200 = 128300. Czyli społeczność beneficjentów pozwala komunikować się z grupą około 130 tys. ludzi dziennie co pod względem wartości daje nam możliwość dotarcia do około 47 mln ludzi (130 tys x 365) rocznie. I to przy założeniu, że w internecie wiadomość/post nie zostanie udostępniony „dalej” co jest w zasadzie niemożliwe…

 

 

7) Konkretni ludzie

Konkretni ludzie czyli 3 przypadki nie wykorzystania talentów… w strategii promocyjnej Międzyzdrojów… Przy czym przez wykorzystanie mam na myśli sfinansowanie ich działalności aby mogli zwielokrotnić to co i tak robią lub mogliby robić.

a) PAUL ZUCHOWSKI ( Youtube / Twitter / www.zuchovski.com / Instagram) – Człowiek, który jak ryba czuje się w tworzeniu produkcji medialnych… Warto obejrzeć filmik stworzony przez niego klikając w zdjęcie poniżej

 

b) KONRAD BRUCKI (Youtube) - Podobna pasja jak przy poprzedniej osobie. Również produkcja i montaż wysokiej klasy